המלט
מס' הצגה: 78
הצגת בכורה: 26/05/1946
מספר הצגות: 55

יוצרים


מאת :
ויליאם שייקספיר
תרגום :
אברהם שלונסקי
בימוי :
צבי פרידלנד
תפאורה ותלבושות :
י. קוליביאנסקי
מוסיקה :
פ. בן ציסי

שחקנים


קלאודיוס :
אהרון מסקין
המלט :
שמעון פינקל
פולוניוס :
מנחם גנסין , ארי ורשבר
לארטס :
רפאל קלצ'קין
הורציו :
י. שולמן
רוזנקרנץ :
חיים אמיתי
גילדנשטרן :
שלמה ברוק
אוסטריק :
אברהם ניניו
אצילים :
ר. ישובי , נחום בוכמן
כמר :
אברהם אסיאו
מרצלוס :
יעקב בן-משה
ברנרדו :
אברהם אסיאו
השחקן :
מנחם בנימיני
קברן א' :
דוד ורדי
קברן ב' :
יהודה רובינשטיין
משרתי המלך :
עדה טל , גאולה אברבאיה
גרטרוד :
תמר רובינס
אופליה :
פאני ליוביץ , פנינה פרח
פרולוגוס :
אברהם ניניו
המלך גונזגו :
מנחם בנימיני
המלכה בפטיסטה :
רעיה גולדין
לוקינוס :
אברהם אסיאו , נחום בוכמן

שחקני ביה"ס הדרמטי :

נחום בוכמן

 רחל ישובי

אברהם אסיאו

רעיה גולדין

 

 

לאחר מות אביו, המלך, חוזר נסיך דנמרק לארצו מלימודיו ומגלה שקלאודיוס, אחי אביו, עלה על כס המלוכה ונשא את אמו גרטרוד לאישה.

 

הלום צער על מות אביו ותדהמה מנישואיה של אמו לדודו,  רואה המלט את רוח אביו המגלה לו כי נרצח על ידי המלך הנוכחי ומצווה עליו להרגו. מכאן ואילך מתמקד המחזה בלבטיו המיוסרים של המלט ובטרגיות של שרשרת מעשי הנקם ושפיכות הדמים.

הימנעותו של המלט מלבצע את המשימה שהוטלה עליו, גוררת את הרצחו בשגגה של יועץ המלך, פולוניוס. וכך את שגעונה של אופליה בתו ואת ספק מותה-ספק התאבדותה. היא גם מובילה למותם של חבריו הבוגדניים של המלט, רוזנקרנץ וגילדנשטרן.

 

בסיומו של המחזה, בא המוות על כל הדמויות המרכזיות, חטא גורר חטא, עד לאבדון מוחלט.

 

 

להיות או לא להיות ?

זאת השאלה :

מה נעלה יותר -

לשאת באורך רוח

חיצי גורל אכזר, אבני מרגמותיו,

או אם חמוש לצאת מול ים הייסורים,

למרוד, וקץ לשים להם ?

למות: לישון, ולא יותר

 

(ויליאם שייקספיר, המלט, מערכה שלישית, תמונה ראשונה)

 

 

 

 

"חמש שנים עבדה "הבימה" על המחזה "המלט" של שקספיר ועמדה להעלותו בראשית השבוע. אך בגלל העוצר שהוטל על בתי השעשועים נדחתה הצגת הבכורה ליום ראשון הבא.

 

"הבוקר", 9.5.46

 

 

"חלום בין שנים מתגשם והולך" אמר אתמול מ.גנסין לעיתונאים בתל אביב במסיבה לקראת הצגת הבכורה. "זהו גם צעד נועז שמתגשם רק בזכות הבניין החדש. עבודת ההכנה נמשכה זמן רב. ההצגה תציין תקופה חדשה בחיי "הבימה".

 

"דבר", 9.5.46

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

"הבמאי שמר בכל על הקו השמרני. הוא ראה ב"המלט" רק את המרכז ולא את נקודת המוקד המקרינה על שאר השחקנים, הפיח רוח חיים בדמות המלט אך את שאר התפקידים הניח כתפאורות שאין בהן חיים משלהן וחבל שפינקל בתפקיד המלט נשאר לבדו, מבודד בשיא משחקו.

פ. מונק. "הגלגל". 27.6.46

"ואשר לבימוי - פשוט אין מילים בפי. אודה ולא אבוש, לא האמנתי כי דבר זה הוא בגדר האפשרי, שאפשר אצלנו לקצר מחזה בטוב טעם וגיבוש מאלף, בלי לקפח את העיקר. יש כאן בימוי של טרגדיה גדולה. יש כאן משום תפיסת הגורליות שבחיים, יש כאן גם משום תפיסת המלט עקבית, המלט הנעלה באדם שיד הגורל התאכזרה בו עד שיש ונסתרה - ואולי גם נפקחה - בינתו.

יעקב הורביץ. "הארץ". 7.6.46

"ההצגה היא מאורע יוצא מן הכלל ועתידה להשאיר את רישומה בחיי התרבותיים של הארץ.

פ. מונק. "הגלגל". 27.6.46