הנרי הרביעי
מס' הצגה: 140
הצגת בכורה: 15/10/1955
מספר הצגות: 31

יוצרים


שחקנים


הנרי הרביעי :
שמעון פינקל
בלקרדי :
רפאל קלצ'קין
הרופא :
שמואל רודנסקי
די נוללי :
אלברט כהן
דונה מטילדה :
בת עמי אלישיב-פינקל
פרידה :
עדינה פלדמן
לאנדולפו :
מישא אשרוב
ברטולדו :
שלמה ברטונוב
אריאלדו :
שלמה בר-שביט
אורדולפו :
אברהם אבירם
ג'יובני :
יצחק ברקת

 במהלך נשף מסכות, צעיר איטלקי ממשפחה מיוחסת המחופש לקיסר הגרמני היינריך הרביעי, נופל מסוסו ומאבד את ההכרה. 

כאשר שבה הכרתו של הפצוע הוא משוכנע שהוא הוא היינריך הרביעי, משום שאת קורות חייו למד בקפדנות כדי לגלם את דמותו בנאמנות בנשף המסכות.

 

משפחתו מביימת עבורו את סביבתו בנוסח התקופה ההיסטורית, מקיפה אותו במשרתים ושומרי ראש. בנוסף הוטל על המשפחה לשמור על המטורף התמים ולדאוג שלא יגרום לאסון.

 

פסיכיאטר שמבקר בביתם מציע לרפאו בשיטת ההלם : לשחזר את אווירת הנשף.  עם תום הנשף המשוחזר שב הצעיר אל עצמו ומגלה שאויבו, בלקרדי, הפיל אותו מן הסוס, עשרים שנה קודם לכן.   בזעמו, הוא דוקר אותו למוות.

 

כדי לא לבלות עשרים שנה מאחורי סורג ובריח, ממשיך הצעיר לגלם את תפקיד הקיסר עד סוף חייו.

"בעיקרה הרי זאת 'הצגה בת איש אחד' וירטואוזית של שמעון פינקל. הוא שולט בקשת גוונים רחבה של קול ותנועה ובמונולוגים, שהמתרגמת לאה גולדברג העמידה לרשותו בטקסט עברי קולח. פינקל הוא סרקאסטי ומעורר רגשי השתתפות באסונו. הוא מראה לנו את קלסתר הפנים האמיתי של האדם מתחת למסכה. חבל רק שהבמאי צבי פרידלנד לא העיר לפינקל על דיבורו המהיר והקולני מדי המקשה מאוד על הקהל לרדת לסופה של המערכה הראשונה וכתוצאה מכך סובלת הבנת ההצגה כולה.

היו לקלצ'קין רגעים מצויינים בתפקיד של בלקארדי. בעוד שרודנסקי בתור פסיכיאטר ובת עמי כמתילדה, הוכיחו כי הבמאי לא השכיל להפיק מהם משחק משופר יותר. מתי תלמד סוף סוף 'הבימה' כי הצגות קאמריות העומדות כולן על המילה ההגויה, עשויות להצליח באולמה רק בתפאורה הסגורה מלמעלה ומצדדיה. ייתכן, כי במקרה זה היה הישגו של פינקל מחפר על ליקויי ההופעה הראשונה.

מ. גייס. "דבר השבוע". 16.10.1955

"החלטתה של 'הבימה' להציג את 'הנרי הרביעי' לפירנדלו, נבעה בוודאי מכוונות אמנויות טהורות. פירנדלו שכתב למעלה מ400 סיפורים ורומנים, למעלה מ40 מחזות וזכה בפרס נובל לספרות, נחשב בשנות העשרים למחזאי חדשן ומהפכן ועד היום מדברים עליו ביראת כבוד שמדובר בתולדות הדרמה המודרנית, האיטלקית בפרט.

הנרי הרביעי נחשב לאחד המחזות המעולים של פירנדלו. מחזה שנכתב בשנת 1922 נושא אידאה. ההחלטה להציג מחזה זה וודאי שאין בה משום ' ירידה אל הקהל' או רדיפה אחר מחזה קופתי. תיאטרון הבימה ראה וודאי במחזה זה בחירה אמנותית צרופה שתוסיף כבוד לרפרטואר שלו.

יצחק אברהמי. עיתונות התקופה. 17.10.1955