עלי כינור
מס' הצגה: 408
הצגת בכורה: 22/04/1989
מספר הצגות: 31

יוצרים


מאת :
חנן שניר , עדה בן-נחום
שירים :
עדה בן-נחום
בימוי :
חנן שניר
תפאורה ותלבושות :
לידיה פינקוס גאני
מוסיקה :
ציפי פליישר
אביזרים מיוחדים :
יהודית גרינשפן
תזמור :
רפי קדישזון
כוריאוגרפיה :
דניאלה מיכאלי
תאורה :
נתן פנטורין

שחקנים


הרשל בעל טכסא :
אבי אוריה
ברלה :
קובי הגואל , יוסי אשדות
זמלה :
אבישי בקי-פיש ,
קופלה :
אסתר ברעד
אפרים קלוץ :
אלי גורנשטיין
שלום שכנא :
עזרא דגן
חוה אמנו :
נאוה זיו
שי מיכל :
אברהם מור
שמרלה :
תמר עזריה
אסתרל :
טלי עצמון
פסי ביילה :
חנה רוט
נפתלי כלייזמר :
דב רייזר
שוורץ :
גלעד שויער
חמלה :
דני שטג , אבי שמר

עלי כינור היא מעשיה אידילית-אגדית על נפש יהודית המבקשת לה תיקון בעולם האמנות באמצעות דמויות מעוצבות להפליא : כליזמרים יהודים ובראשם נפתלי בזבורודקה, המורד נגד העוול וההשפלה שבמעמדו, אשתו, חוה, המקוננת מרה על עוניים המרוד ומגינה על ילדיה, פיני חמלה וכרכשתא, בני הכליזמר השמחים בחלקם, הרשל בעל טכסא המלוה בריבית, צ'צ'יק קפלמייסטר מנצח התזמורת הפולני בדימוס, שלום שכנא השדכן השתדלן, אפרים "קלוץ" המלשין, זמלה ואסתר'ל-פלסתר'ל כחתן וכלה, שייה-מיכל המוזג, האב הקפדן והנוקשה ופסי-ביילה, אשתו, האם הסלחנית.

 

זהו עולם שהיה ואיננו, שהלך ללא שוב, שלבש בגדי שירה של סופר ומשורר, עולמם של גיבורי שלום עליכם.

 

 

 

 Upon A Fiddle

A musical tale after Shalom Aleichem

By Ada Ben-Nachum and Hanan Snir

 

 

Play no. 408

Opening show: 22/04/1989 

 

Creative team

Music: Tsipi Fleisher

Lyrics: Ada Ben-Nachum

Director: Hanan Snir

Sets and Costumes by : Lidia Pinkus-Gani

Musical Director: Hana Hachoen

Orchestration: Rafi Kadishson

Chorography: Daniela Mmichaeli

Special Props: Yehudit Grienspan

Lighting: Natan Panturin

 

Cast

Zemaleh, a boy whose would is music:  Avishai Baki

Shuy-Michel, his father , a bartender:  Avraham More

Pessy-Beyleh, his mother,Shuy-Michel's wife: Hana Rot

Naftaltsi Kleyzmere , head of the family kleyzmerim:  Dov Reiser

Chemlaleh, the eldest son fo the kleyzmerim: Avi Shemer/Danny Stag

Beraleh, another son of kleyzmerim : Yossi Ashdot / Kobi Hagoel

Smeraleh, another son of kleyzmerim : Tamar Azaria

Kopeleh, another son of kleyzmerim : Ester Barad

Shvartz, another son of kleyzmerim : Gilad Scheuer

Chava Imeinu, a wife of Naftaltsi Kleyzmere: Nava Ziv

Hershel Ba'at Taksa, a wealthest man in town: Avi Oria

Esterel, a girl: Tali Atzmon

Ephraim Klotz:  Eli Gorenstein

Shalom Sbachna, a matchmaker: Ezra Dagan

The Rabbi: Israel Beker

 

This is a musical comedy based on Shalom Aleichem story by the same name and containing elements taken from his other stories.

It is written in a stylized way and presents a somewhat surrealistic view of the old Jewish town as seen by a modern Sabra.

Jewish wit is the central feature of this story and of its modern concept.

The storyline itself is simple and on the face of it even naïve. A thirteen-year-old-boy is in love with music and yearns to play the fiddle. The only music he knows is the kind played by a family of bohemian kleyzmers (Jewish folk musicians) in his town. Every member of this family plays a different instrument. He is drawn to this family and to the music they play. But

alas, kleyzmers are looked down upon in this community where music is considered a matter for tramps and outcasts and musical entertainment is good enough only for weddings and celebrations.

Since the boy is also a brilliant student with future as a great scholar (all Jewish parent's dream) his curious inclination for music is taken very badly by his family. And on top of it all, since he is such a good pupil, he is very much in demand as a future bridegroom for the daughter of the richest man in town.

The town's self-appointed keeper of morality, Ephraim Klotz, spies on the boy and the kleyzmers, and tells his father what the boy has been doing and thus causes great confrontation between the boy and his parents. The kleyzmers' five sons provoke the boy into stealing horsetail hair for the beautiful fiddle they will create for him. And from whose horse do they happen to steel it if not from the town's rich man, who is supposed to sign the marriage contract with the boy's parents that very same day. In the middle of the signing ceremony, Ephraim, the "spy", comes in, unwanted and uninvited, and in the name of "morality" and "the good of the community" causes the celebration to break up. Everything seems ruined now. The boy's father has a fit, and his mother calls the boy a murderer. An atmosphere of calamity prevails.

The boy is so frightened that the gets a fever and suffers nightmares, and from his stupor only sentences of musical terminology emerge.

All the doctors and all the old witches cannot bring him remedy.

At last the kleyzmers are brought in and at the height of the fiddles' crying and begging, the boy miraculously recovers and everybody sings a song of praise to the glory of music.

 

 

  

 

 

 

"אין לי אלא דברי שבח על הצגת 'עלי כינור'. המעבדים, בעזרת ניהולה המוסיקלי המקסים של חנה הכהן, רקחו הצגה הנשענת על יצירת גדול הספרות האידית, אך בלי אף שמץ מן ה"שמאלץ" הדוחה, המקובל אצלנו כתמצית ה"אידיות" ואף בלי המוסיקה הבכיינית המלווה אותו. דב רייזר, מקסים בתור ראש "הכלייזמרים", שר כזמר ומקפץ כאקרובט בקירקס במין קלילות מטורפת. הוא אחד מטובי השחקנים הקומיים שלנו.

חנה רוט, מצחיקה עד דמעות בתור האמא היהודיה. אלי גורנשטיין הוא נבזה מהנה ועזרא דגן הוא שדכן מלידה. תפקידים נאים עשו כל חברי כת "הכלייזמרים" : נאוה זיו, אבי אוריה ואברהם מור וכמובן אבישי בקי בתפקיד הראשי, זמלה המשוגע למוסיקה.

בועז עברון. "ידיעות אחרונות". 4.5.1989