האוצר
מס' הצגה: 7
הצגת בכורה: 29/11/1928
מספר הצגות: 120

יוצרים


מאת :
שלום עליכם
תרגום :
י.ד. ברקוביץ
בימוי :
א.ד. דיקי
תפאורה :
א. אלחנני
מוסיקה :
ש. רוזובסקי

שחקנים


אפרים לקרדה :
אברהם ברץ
פייגה-לאה :
אהרון מסקין
בת שבע :
אינה גובינסקה
בני - בן :
ארי ורשבר
לוי מוזגובויר :
ברוך צ'מרינסקי
איציק :
חנה הנדלר
אידל החלפן :
יהושע ברטונוב
אברמלי מלמד :
מנחם בנימיני
הולובישקא :
מנחם גנסין
זלדה :
ניורה שיין
אסתר :
פאני ליוביץ
ניסי :
צבי בן-חיים
אריה איש קברות :
צבי פרידלנד
שמעון :
רפאל קלצ'קין
אלי :
רפאל קלצ'קין
שמע קולנו :
רפאל קלצ'קין
לייזר וולף :
שמעון פינקל
זלדה :
תמר רובינס

ההצגה הראשונה של תיאטרון "הבימה" שבויימה בארץ ישראל ומחזהו הראשון של שלום עליכם שהוצגה על בימתה.

 

סיפורה של העיירה היהודית כתרילבקה, שנדבקת בשגעון סביב אוצר זהב שנמצא מתחת לבתיה.

 

עוד אין שום הוכחה ממשית לקיום האוצר, חוץ מרמזים נסתרים וחלומות, אך אנשי העיירה, עם הבטן הריקה, השוק השומם, חוסר התכלית והדכדוך, מתנפלים על החלום כאילו היה מציאות : מתארסים, חותמים חוזים, רבים ,מתאהבים, הכל סביב האוצר שאף אחד עדיין לא ראה אותו, רק בחלומות...

 

במרוץ אחר האוצר מתגלגלים האנשים למצבים קומיים, אבסורדיים, אנושיים ועל אנושיים כאחד

 

 

א.אלחנני - רישומי תפאורה ותלבושות ל"האוצר" 1928

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

"אמנות האנסמבל, פארה של 'הבימה', לא הכזיבה עד כה. ובראותנו את המחזה הזה בהצגות ביכוריו אפשר לנו לשער כי גם ההצגות האחרות היו מעולות יותר במשחק האנסמבל שלהם בימים הראשונים. אבל אפילו במערכה הראשונה, לא שמו לב לעודף הצריחות שאינן מאורגנות לסולמות מוסיקליים. ארגון מוסיקלי יש גם לצריחות.

מתוך עיתונות התקופה. 1928

ההצגה בכללה היא מאורע בחיים האמנותיים כאן. יש בה קצב ומידה והיא כולה חזית בניין, הסתעפות תיאטרלית. הרג'יסור לא רק שלא הקדיש את הסאה כי אם הורה דרך דווקא בדברים שכבר דשו בהם (הסולם, המסכות, צמצום התפאורה). במערכה א' אם כי הדברים קורים בכתריאלבקה של לפני עשרים שנה, הרי אנחנו מרגישים במהירות התנועה, מהירות הבזק של חיי הכרך. אנחנו מרגישים כי זיו העולם נתעשר ביופי חדש, יופי המהירות. מורגש בכל הרצון למסור כל אותו השאון המבהיק של צלילים וגוונים ותנועות המשמשים הד לזעזועי הנפש בדורנו.

אין כמעט דבר הפוגם באחדות החיזיון. הומור ואור רק זרועים על כל ועל כולם. הרג'יסור הרכיב הרבה הרכבות ואין אנו מרגישים כמעט בהן. כל משחק מרותק בכבלים לטובת הכלל ובכל זאת כל תפקיד מובלט ולא בגלל כתמי הצבעים אלא בגלל כל כח הביטוי, כל קו והדגשה.

מתוך עיתונות התקופה. 1928