הדיבוק
מס' הצגה: 402
הצגת בכורה: 14/05/1988
מספר הצגות: 55

יוצרים


מאת :
ש. אנסקי
תרגום :
ח.נ. ביאליק
עיבוד ובימוי :
אנז'י ויידה
תפאורה ותלבושות :
כריסטינה זכווטוביץ
מוסיקה :
זיגמונד קונייצקי
כוריאוגרפיה :
יאנוש יוזפוביץ
תאורה :
מיכאל ליברמן

שחקנים


ר' סנדר :
יוסי יבלונקה
לאה בתו :
נאוה זיו
פרידה :
רבקה גור
גיטל :
יעל פרל
בתיה :
דורית פלד
מנשה :
יובל זמיר
נחמן :
שמואל סגל
ר' עזריאל :
עודד תאומי
מיכאל :
ישראל רובינצ'יק
ר' שמשון :
נחום בוכמן
2 דיינים :
משה גולדקלנג , משה מלכא
משולח :
רוברטו פולק
מאיר :
שמעון כהן
בטלן א' :
אדריאן מזרחי
בטלן ב' :
שלמה סדן
בטלן ג' :
משה מלכא
בטלן ד' :
דני שלנגר
חנן :
שולי רנד
הנק בחור ישיבה :
עפרון אטקין
2 חסידים :
אדריאן מזרחי , שלמה סדן
אם החתן :
דליה רודניצקי
אחות החתן :
מיכל מתתיהו
חסיד :
משה זדה
בעל התקיעה :
משה גולדקלנג

הוצג במסגרת פסטיבל ישראל ירושלים

 

"הדיבוק" הינה דרמה מיסטית יהודית על אהבה, מוות וגאולה.


חנן, תלמיד עני, אדוק של הקבלה, ולאה , בתו היחידה של  הסוחר העשיר ,סנדר, הובטחו זה לזו טרם נולדו.  

סנדר, מפר את ההבטחה ומשיא את בתו לבנו של איש עשיר .

שבור לב על אובדן אהובתו , מאמין  חנן בייאושו  כי ישיג את לאה ע"י ריטואלים אסורים ומת מייד בעקבות כך. ביום חתונתה עולה לאה אל קברו של חנן, והוא נכנס בה ודבק בה כדיבוק.  הכלה המדובקת נלקחת אל הרב עזריאל  ממירופול המצליח לאחר קרב לחיים ולמוות לגרש את רוחו של חנן מגופה של לאה, אך היא בראותה את רוחו פורחת ועולה לה, אינה מוצאת סיבה להישאר בעולם הזה ומחליטה ללכת אחריו אל העולם הבא .

 הדיבוק או בשמו המקורי בין שני עולמות מציב במרכזו עולמות חצויים השרויים במאבק תמידי: מוות מול חיים, נפש מול גוף, חומר מול רוח, גבר מול אישה. מאבק זה מתגלם בגורלם הטראגי של לאה וחנן, הנאבקים בחברה חומרנית על אהבתם הנצחית.

 

The Dibbuk

(Between Two Worlds)

By S. An-Ski

Play no.  402

Opening show: 14/05/1988   

 

Creative team

Translated by: H. N. Bialik

Additional Hebrew adaptation: Yoseph Bar-Yoseph & Hanan Snir

Set and Costumes by : Krystyna Zachwatowicz

Musical Director: Poldi Schatzman

Choreography: Janusz Jozefowicz

Lighting: Michael Leiberman

 

Cast

Reb Sender: Yossi Yablonka

Leah, his daughter: Nava Ziv

Frieda, her aged nurse: Rivka Gur

Gittel, Leah's friend: Yael Pearl

Battia, Leah's friend: Dorit Peled

Menashe, Leah's bridgroom: Yuval Zamir

Nachman, his father: Shmuel Segal

Reb Azriel of Miropolye: Oded Teomi

Michael, his "Gabbai": Israel Rubinchik

Reb Shimon, the Rabbi of Miropolye: Nachum Buchman

First Judge: Moshe Malka

Second Judge: Moshe Goldklang

"Meshulach": Roberto Polack

Meyer "Shammes": Shimon Cohen

First Batlon: Adrian Mizrachi

Secont Batlon: Shlomo Sadan

Third Batlon: Moshe Malka

Fourth: Danny Shlanger

Chanan: Shuli Rand

Hennech: Efron Atkin

Two Hassidim: Adrian Mizrachi, Shlomo Sadan

The bridegroom's mother: Dalia Rodnitzki

The bridegroom's sister: Michal Matityahui

Hassidim: Moshe Goldklang, Moshe Zada

 

The story of the play revolves around a broken promise. In their youths, Sender and Nissan, out of their deep friendship and love for each other, promise that their unborn children will be married to each other. Nissan has a son (Chanan), Sender has a daughter (Leah); Sender becomes rich, Nissan moves away and dies, Chanan remains poor. As a student of the Kabbalah, Chanan travels, comes to Sender's village, meets Leah. Sender is looking for a rich husband for his daughter.

When Chanan hears Lea is engaged to be married, he dies mysteriously. Before the wedding Leah invites several dead to her wedding, including Chanan. As she is walking around the wedding canopy, the ceremony is interrupted. Leah speaks with Chanan's voice from the dead. Leah is taken to Azriel, the Tsaddik, who tries various ways to convince Chanan's soul to leave Leah's body. There is a trial between Sender and his dead friend Nissan, through the intermediary of one of Azriel's student. The story of the broken promise is revealed. Sender is made to see that his richness has made him insensitive and made him forget about other people's rights. Using all possible means, Azriel and the community persuade the soul of Chanan to return to the worlds of the dead. Leah's wedding is arranged again. As the bridegroom and his family are approaching, Chanan speaks to Leah from another world. She chooses to go to him.      

 


"אנז'י ויידה ביים הצגה אסתטית מאוד, יפה מאוד, נאיבית במידה לא מעטה, והייתי אומר כמעט נוצרית של מחזה שהיה לאחד המיתוסים של התיאטרון העברי והיהודי. דווקא הפשטות נטולת הצטעצויות ומיסטיקה - המתבוננת על האלמנטים היהודיים בה בסקרנות כמעט פולקלוריסטית - מעניקה להצגה את עוצמתה, ומדגישה את רבדיה הפסיכולוגיים.

אין ספק שבהצגה זו יש 'לאה'. נאוה זיו בתפקיד ראשון על במה מקצועית, מרתקת ביופיה, בפשטות משחקה וגם באומץ ובעוצמה להתמודד עם גילום 'הדיבוק' בישירות, כשהיא כאילו אינה חוששת ממיתוס רובינא. היא בעיניי תגלית של כשרון אמיתי. עודד תאומי בתפקיד הצדיק ממירופול, מרשים דווקא ברכות של משחקו.

מיכאל הנדלזלץ. "הארץ". 6.6.1988